Varför har du aldrig sagt det tidigare?

Varför har du aldrig sagt det tidigare utbrister eleven som precis har fått en aha-upplevelse. Så mycket enklare allt hade varit då! Ja, varför hade jag inte sagt det tidigare?

Jag brukar säga att det finns en tid och plats för allt. När man är redo så hittar man kunskapen och tar emot den i både sitt intellekt och sin kropp. Det är en sak att intellektuellt förstå en sak, t.ex. hur man vrider sin kropp i en öppna, men det är en annan sak att även förstå det i sin kropp och sitt hjärta, att känna rörelsen och göra den till sig egen, att känna den mjuka vridningen i sin kropp för att gå över till en öppna. Först när både kropp och sinne har förstått så har man verkligen integrerat kunskapen till sin egen.aha-cropHur gör man då för att hitta den där magiska aha-upplevelsen, när polletten trillar ner? Det finns olika sätt att ta in kunskap. En del vill höra övningen beskriven in i minsta detalj, en del vill bara göra och först känna den i sin egen kropp och en del vill gärna se övningen utförd av någon annan. Inget sätt är mer rätt eller fel än något annat utan där är vi alla olika. Huvudsaken är ju att vi lär oss! Att ha en tränare som kan guida dig till rätt känsla är förstås guld värt, men sist och slutligen är det du som ska lära dig, din  kropp som ska hitta rätt. Det betyder öva, öva, öva tills du känner dig bekväm med rörelsen. Beroende på din tidigare erfarenhet kan det ta olika lång tid, ibland tar det kanske ett halvår att få rätt på något och ibland en lektion. Hur många är vi inte som har tränat för en tränare och vi får känna den där rätta, härliga känslan och sen åker vi hem och hittar inte  tillbaka dit? Det är för att vi inte helt har integrerat kunskapen till vår egen. Men du har fått ett prov på hur det ska kännas och genom att öva så hittar du till slut dit igen och då vet du att det är rätt, för du har varit där förut.

Det var helt enkelt nytt för eleven för att den för första gången faktiskt tog emot budskapet.

Så om vi då återgår till frågan i början, varför hade jag inte sagt det där viktiga som fick polletten att trilla ner tidigare? Ja, troligen hade jag sagt det där hur många gånger som helst tidigare, men det var först nu som eleven var mottaglig för budskapet. Först nu hade eleven integrerat all den  tidigare kunskap som behövdes för att kunna ta till sig det nya, det som fick polletten att trilla ner. Det var helt enkelt nytt för eleven för att den för första gången faktiskt tog emot budskapet.