Franklin balls

Academic Art of Riding & Franklin method

With focus on body awareness and partnership for strong and happy horses.

My name is Maria Homström (Pihl) and I teach the Academic Art of Riding in the west of Sweden, and am based in Göteborg. To me Academic Art of Riding is a beautiful form of art with focus on body awareness and partnership with the horse. To build up healthy horses that joyfully perform their work.  That is for me true wellness for the horse. In my work as an instructor I often saw how small changes in the seat made a big difference in the horse-human team and this made me even more interested in the seat. Now I am studying the human and our movements according to the Franklin method, and I offer seat education according to this principle, regardless of riding discipline.

Here on my site you can find my blog where you can take part of my life with horses, the Franklin method and Academic Art of Riding, how I am training and philosophizing about horse life. In my free online course “AAoR school“, I have written a bit more in detail about how to start with Academic Art of Riding and how to develop your senses about horses. On my page on the Franklin method you can find tips and exercises for a better seat.

About Academic Art of Riding
Academic Art of Riding is based on how horses were trained back in the days and is building on the knowledge of old masters like Xenophon, Pluvinel, Guérinière and Newcastle, to mention a few. Bent Branderup reinstated this form of art and his motto is “Two spirits who want to do what two bodies can”. He created the knighthood of the Academic Art of Riding with knights and squires and is now reaching out with the message that dressage is for the horse, the horse is not used for dressage. Dressage is used to build up strong and healthy horses and not mainly to collect rosettes. The goal is to make the horse able to carry itself and its rider in a healthy and sustainable way. Read more about how to do it in the AAoR school.

Teaching

I am an instructor in the Academic Art of Riding and I offer both lessons and clinics. I can also train your horse for you. I’ll drive to your stable to allow you to train in the comfort of your home environment.

  • Maybe you want to find a stable yet flexible seat om the horse back?
  • Maybe you want to discover a new, soft and nice way of working with your horse and need a trainer to guide you?
  • Or do you have a so called problem horse with bad habits that you want to break the pattern with for you and your horse can  become a well functioning team?
  • Or maybe your horse has been hurt and now you want to start training again in a different way than you did?

Maybe you want a well mannered horse that is nice to ride in the forest? Or maybe you want intense training in the seat, the Academic Art of Riding, or rehabilitate your horse? Regardless of your goals I am happy to help you. Read more in lessons.

 

Franklin balls

Rida gravid?

Sorry, this entry is only available in Swedish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Detta är ett ämne som är kontroversiellt, och det finns ofta starka åsikter. Man kan höra alltifrån att det är oerhört oansvarigt och att man utsätter sitt barn för en enorm risk till att man mår bra av fysisk aktivitet och att det bara är att fortsätta rida.

Jag är nu i slutet av min andra graviditet och har under båda graviditeter fortsatt rida hela vägen. Dock tränar jag enbart mina egna hästar som jag känner väl. Visst finns det en risk att trilla av, men den är inte större nu än vad den normalt är. Jag känner mig helt trygg i mitt beslut att rida och jag mår väldigt bra av det. Första graviditeten hade jag en hel del foglossningsproblem men fortsatte ändå rida eftersom det rent mentalt var viktigt för mig. Jag mådde helt enkelt psykiskt väldigt bra och jag behövde verkligen ridningen och hästarna. Denna andra graviditet har jag inte haft några större bäckenproblem och ridningen har gått fint. Min kunskap och kroppen, bäckenet och andningens betydelse är ju enormt mycket större nu än vad den var första graviditeten, och min kropp är betydligt mer symmetrisk. Franklinutbildningen har verkligen gjort enorm skillnad! Nu de sista veckorna tar jag det dock väldigt lugnt. Känner efter vad jag klarar av och rider inte varje dag. Det går ju fint att träna hästarna från marken också.

Vad man dock får tänka på när man rider gravid är att en stor mage och all extra tyngd påverkar en som ryttare, och det i sin tur påverkar såklart hästen. Det blir en annan balans och man får vara uppmärksam på vad man orkar och klarar av. Fördelen är ju förstås att detta är en relativ långsam process, så man hinner anpassa sig. Jag försöker fokusera extra mycket på min egen kropp, att hitta en lugn andning och en stabil kärna som tillåter rörlighet där det behövs.

…det är förstås ditt eget val att välja om du vill rida eller inte…

Mitt råd till dig som är gravid och vill eller funderar på att rida är att känna efter och göra som du vill. Känner du dig trygg med hästen? Är magen stor, otymplig och i vägen? Kan du rent fysiskt klättra upp på hästen eller inte? Mår du bra av ridningen eller inte? Detta är frågor som bara du kan svara på och det är förstås ditt eget val att välja om du vill rida eller inte, eller hur intensivt du vill rida. Ingen annan har rätt att bestämma detta åt dig!

Franklin balls

Mjuka, fjädrande armar och stilla händer

Sorry, this entry is only available in Swedish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Stilla händer och mjuka fjädrande armar – det vill vi väl alla ha på hästen? Hur gör vi då?

För att kunna ha avslappnade, följsamma armar på hästen krävs att du har en stabil kärna. Om du inte kan stabilisera dig i bålen så kommer inga övningar i världen hjälpa dig till mjuka, avspända och stilla armar (eller skänklar för den delen), utan armar och händer kommer att flaxa runt helt beroende på din balans och vartåt bålen för tillfället är på väg. Först bål – sedan armar och skänklar.  Men nu antar vi att du har en ok bål och att du ändå har problem med axlarna – vad gör du då?

Det finns förstås övningar med Franklinbollar men nu skulle jag vilja slå ett slag för Franklinbanden. De är elastiska band och det är speciellt bra för hand/arm/axel-övningar då bandets elasticitet hjälper dig att hitta dina armars elasticitet, och ge dig en mjuk, fjädrande kontakt med hästens mun. Vid handproblem är det i regel axlarna som är låsta, vilket i sin tur gör att armar och händer låses. Ofta dras axlarna fram och vi blir långa på baksidan och korta på framsidan. Franklinbanden hjälper till att släppa på spänningar och öppna upp framsidan och göra den stor. Axlarna får då möjlighet att sjunka bak och ner, till en mer naturlig position. När axlarna hamnar på plats faller i regel resten av armarna och händerna också på plats. Då kan man uppleva en stilla, fjädrande hand, som kommer av ett fjädrande axelparti. Din häst kommer att tacka dig!

Franklin balls

Hjälp, jag viker mig i sidan när jag rider!

Sorry, this entry is only available in Swedish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Hjälp, jag viker mig konstant i ena sidan när jag rider min häst. Vad ska jag göra?!

Grundorsaken är oftast att hästen sätter dig på den sida den hellre bär på, så en stark och liksidig häst vill vi förstås ha. Det tar ju dock lite tid innan hästen är det och vad gör vi fram tills dess? Om vi konstant sitter snett kommer ju hästen dessutom inte att bli liksidig. Det är ett moment 22. Vi kan inte sitta rätt på en häst som inte bär sig rätt, men hästen kan inte bära rätt om vi inte sitter bra. Vad gör vi för att bryta denna onda cirkel? Jo vi fokuserar på ryttaren!

…mitt mål att ryttaren blir koordinerad och balanserad nog att kunna sitta väl.

Som tränare är mitt mål att ryttaren blir koordinerad och balanserad nog att kunna sitta väl. Dessutom vill jag att eleven ska ha förmågan att hitta rätt även utan att jag som tränare är närvarande och instruerar. Som certifierad Franklintränare tar jag hjälp av både anatomiska kunskaper, franklinbollar, elastiska franklinband och mentala verktyg. Franklinbollar är plastbollar som antingen är fyllda med luft eller vatten och de hjälper dig att bli medveten om olika kroppsdelar och att släppa på en massa onödiga spänningar.

Viker man sig i sidan kommer man inte ner på ena sittbenet, utan sitter i princip ner på ett sittben, medan det andra fladdrar runt.  Man sitter lite som vågskålarna i bilden ovan. Men en god sits innebär att man sjunker ner djupt i sadeln och då är en vattenfylld peanut-boll under sittbenen en perfekt start. Det är ofta den första Franklinbollen jag börjar med och det är så kul att efter bara några minuters ridning se de förundrade leendena i ryttarnas ansikten. “Holy Moly”, “Någon har kapat min sadel”, “Hur är det möjligt”. Ja vad är det som händer när man rider med Franklinbollar? Efter just den här varianten känns det som om någon har grävt en grop i sadeln och man sjunker ner djupt. Då inser man att man faktiskt har suttit och spänt sig, ofta utan att man var medveten om det.

För en ryttare som viker sig i sidan går vi sedan över till att placera en boll, t.ex. en orange universalboll under ett sittben. Då blir ryttaren sned, men vi rider bara med bollarna en liten stund. Byt därefter sida. En ryttare som viker sig i sidan kan med bollen under det fladdriga sittbenet känna sig rak. Underlaget höjs och “når upp” till det fladdriga sittbenet så att ryttaren kan känna att hen sitter på båda sittbenen och därmed få en ny känsla i hur man sitter rakt på hästen.

Ytterligare en bra övning är att placera två universalbollar på insidan av låret. En högt upp, nära bäckenet och en lite längre ned. Återigen blir det en skapad obalans som ger ryttaren en ny känsla i sitsen. Upprepa på den andra sidan.

När bollarna skapar de nya upplevelserna av sitsen vill man använda mentala verktyg, t.ex. metaforer, för att sätta en bild på hur det kändes. “Jag sitter som en drottning”, “Jag mosar bananer i min skål i sadeln”, “Sitsen bli platt och bred”, “Jag är rak och balanserad i perfekt jämvikt”  är några av de bilder eller självinstruktioner som mina elever använt. Du kan även ta bilden av vågskålarna ovan. Då placerar du dina sittben i vågskålarna och ser i ditt inre hur vågen står i perfekt jämvikt, hur båda sittbenen väger lika mycket. Dessa bilder är sedan lättare att återvända till för att hitta rätt känsla, istället för instruktionen “vik dig inte i sidan” (vilket vi förstås inte hade gjort om vi hade kunnat sluta med det).

Vill du vet mer om hur Franklinmetoden kan hjälpa dig till en bättre sits? Hör av dig via facebook eller maila till info@mariaholmstrom.se.