Idag funderar jag över hur mycket vi får ”gratis” när hästen är med oss och faktiskt vill jobba, när den också tycker att träningen är rolig. Ibland behöver vi hjälp att bryta en negativ spiral och ibland går träningen av bara farten och både häst och ryttare lämnar passet lyckliga.
Jag förutsätter förstås att man som människa tycker om den träningsform man har valt att utöva med hästen. Annars är det ett dyrt sätt att vara ledsen, nedstämd eller frustrerad på. Givetvis har jag full förståelse för att man kan ha ”katastrofperioder” med sin häst. Kanske har man blivit rädd och kan inte riktigt hantera hästen, eller så förstår man bara inte hur man ska kommunicera. Eller så har hästen diverse ”olater” som gör umgänget besvärligt. I sådana lägen är det dags att ta till hjälp. Har man försökt en tid själv men det inte fungerat och man känner att man är i en nedåtgående spiral så ta hjälp så att du kan vända trenden till en positiv trend. Jag har haft elever som har gråtit, är redo att sälja sina hästar, kallar dem farliga och känner att situationen är allmänt hopplös, men som med lite hjälp vänder utvecklingen och därefter säger att de har världens bästa häst. När jag får höra att eleven har världens bästa häst blir jag så lycklig. Alla hästar förtjänar att vara världens bästa för någon!
Alla hästar förtjänar att vara världens bästa för någon!
Men hur gör man för att få hästen att vilja arbeta, att tycka att träningen är rolig? Ja det tråkiga svaret är förstås att det beror på. Beror på hästens och ryttarens mentala och fysiska egenskaper, deras förmåga att kommunicera och att lyssna på varandra, och tusen och åter tusen andra faktorer… Det jag anser vara viktigast är just förmågan att kommunicera. Om hästen inte förstår vad den ska göra så blir den bara förvirrad, och är man förvirrad så är det ju inte så roligt. Dessutom måste hästen uppmuntras och belönas när den försöker och när den gör rätt. Att bestraffa hästen är något som man ska undvika i möjligaste mån. Om situationen håller på att bli farlig så måste man givetvis ta till den nivå av våld som behövs för att undvika skador, men i övrigt är det uppmuntran och beröm som ger bäst resultat. Bryt ner det du vill lära hästen i små, små delar som du sedan kan sätta ihop till en mer komplicerad rörelse. Konsekvens är också viktigt. A måste alltid betyda A, och inte A idag och B imorgon. Blir hästen lätt uttråkad måste du variera din träning ordentligt och göra många olika övningar men är hästen otrygg kanske det är bättre med få övningar men många repetitioner så hästen känner igen sig.
Så inför din nästa träning – sätt dig ner och fundera hur du gör. Drar du av en slentrianmässig träning eller tänker du igenom vad du vill och hur du ska göra det? Har du funderat på om din häst behöver många olika eller få övningar? Och framförallt, har du tänkt på vad det är du ber hästen om? Har du verkligen lärt in signalerna för det du vill åstadkomma eller sitter du bara upp och rider som du brukar och hoppas att hästen så småningom lär sig?